سیب زمینی، یکی از موارد مهم غذایی برای طوطی سانان

استفاده از سیب زمینی برای طوطی سانان

یکی از موارد غذایی مهم و مفید که می توانید برای طوطی سانان استفاده کنید، سیب زمینی است. سیب زمینی حاوی ویتامینهای A.B.C نشاسته و مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، فسفر، آهن، منیزیم و مس میباشد و همچنین سرشار از بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A ) است که وقتی پخته میشود جذب بدن میگردد.


سیب زمینی حاوی کربوهیدرات که حاوی ویتامین C بالا و ویتامین B6 می باشد و حاوی آنزیم مهار کننده ضد ویروس میباشد و به علت دارا بودن پتاسیم زیاد تمیز کننده کبد میباشد و از آنجا که آسان هضم میگردد در پرندگانی که دچار رعشه و کم خونی هستند بسیار مفید است همچنین به دلیل مواد معدنی موجود در آن به رشد پرنده و طوطی ها کمک شایانی میکند.

مهمترین ماده اصلی موجود در آن نشاسته است که معمولا 9 تا 25 درصد آن را تشکیل میدهد. از این رو برای تامین انرژی پرنده بسیار مفید است.

در معالجه و درمان اسهال، ورم روده و التهاب دستگاه هاضمه طوطی بسیار مفید است. همچنین سیب زمینی در بیماریهای گوارشی و ورم روده به همراه مقدار کمی جعفری بسیار مفید میباشد.

برای دادن سیبزمینی به طوطی سعی گردد به مصرف روزانه تهیه شود و حتی الامکان در یخچال نگهداری نگردد چون نشاسته آن تبدیل به قند میگردد و مزه آن ناخوشایند می شود.

در خرید سیب زمینی دقت کنید تا تازه و فاقد جوانه یا رگه های سبز رنگ باشد چون در این صورت مصرف آن نوعی سم به نام سولاتین تولید میکند که باعث مسمومیت می گردد.

چند نمونه طرز تهیه سیب زمینی برای طوطیها:

طرز تهیه سیب زمینی برای طوطیها و جوجه ها مخصوصا برای جوجه های بین ( ۴۰ تا ۶۰ روزه ) که از والدین جدا شدند بسیار مناسب میباشد.

آب پز:

پس از شستشو آن را داخل ظرف حاوی آب سرد قرار داده و بر روی شعله گذاشته تا بپزد سپس آن را از داخل ظرف بیرون آورده تا آب آن تبخیر گردد.

بخار پز:

درون قابلمه کوچکی بدون آب گذاشته و قابلمه رادر ظرف بزرگتری که حاوی آب میباشد قرار داد و بر روی حرارت گذاشته تا آماده گردد. یا از لوازم پخت بصورت بخار استفاده نمود و مصرف و تغذیه آن مطلوبتر از نوع آب پز میباشد.

تنوری کردن:

در این روش برش های سیب زمینی را داخل فر یا آتش زغال قرار داده تا بپزد. علاقه جوجه ها نسبت به آن بیشتر از نوع آب پز و بخار پز میباشد.

پختن روی نمک:

پخت روی نمک از بهترین نوع طبخ میباشد و پرنده نسبت به آن واکنش زيادتری نشان میدهد و بسیار علاقمند به این خوراک میباشد.

طرز تهیه پخت روی نمک:

سطح ماهیتابه را در حدود نیم تا یک سانت نمک ریخته و سیب زمینی شسته شده را روی آن قرار میدهیم و بر روی حرارت نسبتا کم میگذاریم تا حرارت نمک باعث پخت برش سیب زمینی گردد.مقداری طعم و بوی نمک در روی سیب زمینی جذب میگردد ولی اصلا طعم شور ندارد این حالت طبخ پرنده را تشویق به خوردن میکند و بسیار مفید میباشد.


مطالب پیشنهادی از سراسر وب

ارسال نظر

  • وحید
    وحید در ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ پاسخ دادن
    سلام ✋🏻
    میشه سیب زمینی رو با اب رقیق کرد و مثل سرلاک به جوجه 40 روزه داد، ابپز شده‌شو حالت نرم خوری دادم بهش نمیخوره خودشم وقتی دست صاحب قبلیش بود ورم روده گرفته بود و سینه کاردی شده
    ممنون میشم راهنمایی کنید
  • بنده خدا
    بنده خدا در ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ پاسخ دادن
    سلام وقتتون بخیر ممنون میشم اگه راهنمایی کنید
    عروس هلندی من بهترین. چیزا رو. براش فراهم میکنم اما اجازه جفت گیری به نر نمیده ممکنه شما بگید جفت نخوردن جفت خوردن چون وقتی از هم جداشون میکنم هی صده میکنن همو هر وقت نره میخواد جفت گیری کنه ماده با نوکش میزنه اما موقع استراحت سر هم میخارونن بازی میکنن ماده تحرک کمتری داره نسبت به نر
  • علی رحمتی
    علی رحمتی در ۱۸ آبان ۱۴۰۱ پاسخ دادن
    سلام عروس های من مولد هستن و 4تا جوجه دان و 25روزه هست جوجه و سیب زمینی خام میخوره نرم مشکلی نداره آیا
  • در ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ پاسخ دادن
    باسلام سیب زمینی تو فریزر بگذارم یخ بزنه برای روزهای بعد مشکلی ندارد
  • علی رضا
    علی رضا در ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ پاسخ دادن
    سلام عروسهای من طول یک ماه 5 اخم گذاشتن و بهد یکیشونو خودشون شکوندن یه جوجه که از تخم اومد بیرون چند روز بعد دومی هم اومد و متاسفانه دومی بعداز دوروز مرد اولیه هم دوروز بعد و دوتا از تخمها یکیشون خشک بود مابقی هم انگار نتفه نداشتن و البته تجربه اول عروسهام بود لطفا راهنمایی کنید قطره ویتامینشون هم همیشه بهشون دادم
  • محمد
    محمد در ۹ مرداد ۱۴۰۱ پاسخ دادن
    سلام
    من دو هفته ای هست یک جوجه ی لوتینو دو ماهه خریدم
    الان دو هفته بهش کاری نداشتم و فقط آب و غذا براش گذاشتم و نذاشتم بترسه و الان از پشت قفس از دستم دونه می گیره و می‌خوره
    و صبح اون قدر می خونه تا بیدار شم و بهش تخمه بدم

    اما تا دستم رو می برم بگیرمش که دستی بشه گاز می گیره
    چیکار کنم؟
  • یحی فاطمی
    یحی فاطمی در ۱۸ آذر ۱۴۰۰ پاسخ دادن
    عروس ۳ماهه فقط سیب زمینی تخم مرغ اب پز میخوره دانه نمیخوره جیر جیر میکنه تا همون غذا روبهش بدم راهنمائی کنید لطفا
    • حمید
      حمید در ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
      سلام. اشکال نداره. نخود را بزار دو روز تو اب و هی ابش عوض کن بعد اب گز کن و بزار جلوش. و همی‌ه در کنارش دونه بزار. و سعی کن اب بزاری کنارش تو یه ظرف تا اب بخوره. این اب خوردن باعث میشه از غذای ابکی فاصله بگیره. تخمه افتاب گردان با بوست بهش بده. اول فقط با پوست بازی میکنه و.... این کارا سبب میشه یواش یواش دونه خور بشه
  • سجاد بیروتی
    سجاد بیروتی در ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ پاسخ دادن
    مطالبتان عالی بود